torsdag, oktober 29, 2009

dagens lärdom... ;)




Detta blev sytt idag. Då fick jag också lära mig att snedremsa i halsringningen INTE är smidigt.. det fick jag så klart lära mig den hårda vägen :(

Jag tänkte trikå+ halsringning= trikåsnedremsa och sen är allt bra.... Men så funkade det tydligen inte. Det skulle ju inte gå att få igenom ett huvud där. Så det var bara att ta fram sprättkniven och sätta igång.. givetvis så hade jag ju även sytt i ärmhålen... suck. Det fick bli mudd istället. Mönstret är egentligen en sommarklänning men jag tog av den ca 15 cm för jag ville ha den som tunika som kan stoppas ner i overallen i vinter!
Givetvis så ska det vara en tröja under tunikan, men här fick jag passa på att ta en bild medans Mellan var med på noterna ;)
När ska man använda trikåsnedremsa?????
Material: en "stickad" trikå med grön,vita och marin-ränder. Marinblå mudd.
Mönster: både tunika och tights är från Allt om Handarbete nr ?/09
Bra: Funkade bra med mudd. Håller ihop bra och ser bekvämt ut.
Dåligt: Denna förbannade snedremsa som blev helt fel.. Jag fattar fortfarande inte vad jag ska göra med den, som jag inte kan göra med vanlig snedremsa..

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Jättefint!
Snedremsa i halslinning är ett hrux för mig också. Dock har jag lyckats med två (!) nu. Vad var det som gick snett?

od Andulky sa...

Ok, ja det måste ju vara elastiskt förstås :-). Jag gör egen snedremsa av mudd, trikåsnedremsa (färdig) har jag aldrig provat..

LillaBarn sa...

Sytt för små halslinningar har jag gjort x antal gånger, men jag inte lyckats sprätta dem ännu. De ligger i UFO högen, och är troligtvis flera storlekar för små vid det här laget iallafall.... Jättefint set iallafall!!