fredag, oktober 30, 2009

hjälp mig....

Jag har funderat på vart folk köper sina tyger..

  1. Vart köper DU dina tyger??
  2. Är interlock lite "fastare" än trikå?? Eller vad är skillnaden?
  3. Vart köper du mudd? Viss mudd är så slapp, oftast så består den väl av 100% bomull då, jag vill ja mudd som är formfast men men stretch som är skön för barnen.
  4. "barnresår" som är mjukare än vanlig resår, vart köper man det? Verkar inte finnas någonstans..

Jag har beställt (och fått hemlevererat) djungeltyget från JNY och det var ju underbart! Men ganska dyrt med frakten. 400 spänn för 2 meter ;)

Är ute efter ett mönster på muddbyxor i stl 3 år ( stl 98 alltså) Hittar inget på varken Allt om handarbete eller Stoff och Stil.. Nån som kan tänka sig att dela med sig??

3 kommentarer:

JuMel sa...

Hej du, tänkte försöka svara på dina frågor!
1. Jag köper mina tyger hos JNY, Mjuka Tyger, Stoff & Stil, Neanobelle, Ohlssons tyger.
2.Interlock är fastare än trikå och mer lättsytt tycker jag.
3.Har köpt mudd både av Stoff och Stil och Mjuka tyger med varierande kvalité. Endel har varit bra och andra lite för slappa.S&S har visst bara varit bra tidigare men bytte leverantör och blev sämre:(
4. Mjuk och extra mjuk resår kan du köpa hos Bibbis, kan maila hennes katalog om du hör av dig.
5. Har inget beprövat mönster på muddbyxa i storlek 98 men har du några favoriter rekommenderar jag dig att rita av dem och sy efter det. Det har jag gjort och det funkar kanon. Skulle troa tt mitt 92 mönster är mer som 98 så vill du ha det så hör av dig.

Wcollection sa...

1. jofotex.se ha jättefina tyger å startar webbutik i mon ,annars köper jag som de flesta andra, stoffochstil.se även mg-tyger.se har en del fint!dessa är väl bäst prismässigt sen finn sju fler dyrare alt.
2. jag gillar interlocken bättre när det gäller muddbyxor å tröjor, lättare att sy i och oftast lite grövre!
3.jag köper mest mudd från mg-tyg å då deras extra fina bomulls trikå eller muddväv men tycker bäst om den förstnämnda.
4.håller med föregående om bibbis.

tyg är ju ganska dyrt tyvärr! men stoff och stil ha bra pris på d mesta å mg-tyger jätte bra på enfärgade trikåer och joggingtyg.
muddbyxor ha jag ritat av ett par som var favorit å lagt till en centimeter t sömnsmån, funkar kanon.lycka till.

Heimlaga sa...

Tyg köper jag oftast i Finland, tycker att de flesta webshopar är dyra. jag är lite snål... Och så stuvar på Olssons tyger i bland.
Interlock gillar jag inte, den känns stum och tappar lätt formen. Plaggen blir korta och breda efter några tvättar, och byxor får gärna fula "knän". Min favorit bland tunnare tyger är singeljersey med lykra, ordentligt stretchigt. Bland tjockare tyger, till tex byxor, föredrar jag velour och jogging.
När det gäller basmönster så är Hanne Meedoms bok jättebra för mönster upp till stl 98. Finns inte längre att köpa, tror jag, men jag hittade den på vårt bibliotek. Annars tycker jag Ottobre har bra mönster,både basmodeller och annat.
För massor med information, och möjlighet att ställa frågor och få bra svar, rekommenderar jag också www.sysidan.se.